Vi hjälper dig att spara pengar. Vår målsättning är att ge dig så många smarta och enkla tips som möjligt för att underlätta för dig i din ekonomiska vardag.

E-post: info@pengar.se

Svenskarna givmilda i fjol

Den här sidan uppdaterades för en längre tid sedan. Tänk därför på att informationen kan (men behöver inte) vara inaktuell.

I fjol uppgick allmänhetens gåvor till 90-kontoorganisationer till en ny rekordnivå.

I fjol uppgick allmänhetens gåvor till 90-kontoorganisationer till en ny rekordnivå. Det uppger Svensk Insamlingskontroll.

Totalt skänkte allmänheten 6,1 miljarder kronor till organisationer med ett 90-konto under 2014. Det är en ökning med hela 312 miljoner kronor jämfört med föregående år. De totala intäkterna för landets insamlingsorganisationer uppgick till 17,6 miljarder kronor under året, vilket är en ökning med 861 miljoner kronor från året där innan. Näringslivets samt andra organisationer och myndigheter gav under året 8,1 miljarder kronor, även det en ökning.

Den ökande givmildheten kan vara en följd av avdragsrätten för privatpersoners gåvor.

- Det är en mycket glädjande utveckling, att allmänhet och övriga gåvogivare uppvisar ett stort förtroende för organisationer med 90-konto och att givandet till dessa även i år ökar och vi kan redovisa rekordsiffror för insamlingsåret 2014. Det visar också att behovet av kontroll är viktigt, att organisationerna har ordning på sin ekonomi och hur gåvorna används, kommenterar Tommy Jonsson, controller hos Svensk Insamlingskontroll, i ett pressmeddelande.

I dag finns 421 organisationer med insamling i Sverige till ett så kallat 90-konto. Ett 90-konto garanterar att insamlingsorganisationen är seriös och att gåvorna används för rätt ändamål. Minst 75 procent av de totala intäkterna ska gå till ändamålet för insamlingen.


https://www.pengar.se/nyheter/svenskarna-givmilda-i-fjol






Vårt nyhetsbrev

  • Smarta tjänster
  • Enkla spara-tips
  • Avsluta när du vill

Genom att gå med, godkänner du även våra villkor.

Villkor för Pengar.se's nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev skickas ut en gång i veckan. Din epostadress lagras hos en tredjepart (Mailchimp) som är det system vi använder för att hantera prenumerationslistan och nyhetsbrevsutskicken. Du kan när som helst välja att avsluta prenumerationen och radera dina uppgifter hos oss. Vi lämnar inte ut din epostadress till någon annan part. Däremot kan vi i nyhetsbrevet inkludera sponsrade länkar och reklam till samarbetspartners.

Nyhetsnotiser

Danskarna älskar rabattkoder

Maxa semesterdagarna – så gör du 2020

Mäklarprovision – Hur tar mäklaren betalt?

Matsmart minskar matsvinnet

Skärpt amorteringskrav 1 mars - så påverkas du

Betalappar vanligare än kontanter - men kort fortfarande kung

7 tips inför Mellandagsrean - så hittar du guldkornen

Gamla ljusslingor - så mycket kostar de dig

En vecka till Black Friday - så fyndar du

Sista chansen att sätta in gamla mynt