Vi hjälper dig att spara pengar. Vår målsättning är att ge dig så många smarta och enkla tips som möjligt för att underlätta för dig i din ekonomiska vardag.

E-post: [email protected]

Skriftligt godkännande vid telefonförsäljning

Den här sidan uppdaterades för en längre tid sedan. Tänk därför på att informationen kan (men behöver inte) vara inaktuell.

Ett förslag läggs nu fram till regeringen rörande ett krav på att avtalet vid telefonförsäljning måste godkännas skriftligt.

Efter en, av konsumentminister Birgitta Ohlsson, tillsatt utredning om telefonförsäljning föreslås ett krav på skriftligt godkännande. Något som uppskattas av Konsumentverket.

Konsumentverket har under flertalet år lyft fram ett krav på skriftligt godkännande vid telefonförsäljning. Nu har ett förslag lagts fram till regeringen.

I dag gäller var sjätte anmälan hos Konsumentverket just försäljning via telefon. Det är allt från överraskningsmomentet till att förstå vad köpet innebär som sätter konsumenten i en sämre position jämfört med säljaren på andra sidan luren. Därmed binder sig en stor andel konsumenter till avtal de inte alls är nöjda med.

Det kan det dock bli ändring på. Ett förslag läggs nu fram till regeringen rörande ett krav på att avtalet måste godkännas skriftligt. På så sätt får konsumenten en chans att tänka igenom samt granska avtalet ostört. Ett krav på skriftligt godkännande har visat sig vara mycket effektivt tidigare. Sedan dess att en skriftlig avtalsbekräftelse blev krav för finansiella tjänster har antalet anmälningar sjunkit drastiskt. I dag inkommer knappt några överhuvudtaget.

- Jag tror att både konsumenter och seriösa försäljare har allt att vinna på utredarens förslag, kommenterar Konsumentombudsman Gunnar Larsson, i ett pressmeddelande.

Larsson hade dock önskat att utredningen tog ytterligare ett kliv framåt med ett så kallat omvänt NIX-system. Konsumenterna ges då chansen att bestämma om de vill motta samtal från telefonförsäljare eller inte.

- Om det krävdes att konsumenten gett sitt aktiva medgivande till säljsamtal är jag övertygad om att det stora missnöjet med telefonförsäljning skulle försvinna eller åtminstone minska radikalt.

I dag uppger 96 procent av Sveriges befolkning att de inte vill ta emot samtal från företag där man inte är kund. En övervägande andel önskar inte heller mottaga samtal från företag där man faktiskt är kund. Dessutom menar 60 procent av befolkningen att det är lätt att bli lurade av telefonförsäljare.


https://www.pengar.se/nyheter/skriftligt-vid-telefonforsaljning






Vårt nyhetsbrev

  • Smarta tjänster
  • Enkla spara-tips
  • Avsluta när du vill

Genom att gå med, godkänner du även våra villkor.

Villkor för Pengar.se's nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev skickas ut en gång i veckan. Din epostadress lagras hos en tredjepart (Mailchimp) som är det system vi använder för att hantera prenumerationslistan och nyhetsbrevsutskicken. Du kan när som helst välja att avsluta prenumerationen och radera dina uppgifter hos oss. Vi lämnar inte ut din epostadress till någon annan part. Däremot kan vi i nyhetsbrevet inkludera sponsrade länkar och reklam till samarbetspartners.

Nyhetsnotiser

Danskarna älskar rabattkoder

Maxa semesterdagarna – så gör du 2020

Mäklarprovision – Hur tar mäklaren betalt?

Matsmart minskar matsvinnet

Skärpt amorteringskrav 1 mars - så påverkas du

Betalappar vanligare än kontanter - men kort fortfarande kung

7 tips inför Mellandagsrean - så hittar du guldkornen

Gamla ljusslingor - så mycket kostar de dig

En vecka till Black Friday - så fyndar du

Sista chansen att sätta in gamla mynt