Vi hjälper dig att spara pengar. Vår målsättning är att ge dig så många smarta och enkla tips som möjligt för att underlätta för dig i din ekonomiska vardag.

Riksbankens årsredovisning 2014

Den här sidan uppdaterades för en längre tid sedan. Tänk därför på att informationen kan (men behöver inte) vara inaktuell.

Riksbanken lämnade idag över sin årsredovisning för 2014 till riksdagen.

Idag överlämnade Riksbanken sin årsredovisning för år 2014 till riksdagen.

Riksbanken drev i fjol en expansiv penningpolitik med syfte att få inflationen att klättra närmare två procent samt bevara inflationsförväntningarna rotade vid satt mål.

Den svenska ekonomins tillväxt bromsades av euroområdets kärva återhämtning under året. Efterfrågan hejdades av de euroländer med mål att minska den höga skuldsättningen samt av den geopolitiska instabiliteten inom närområdena. Rikets hushålls ekonomi samt konsumtion noterades dock för en relativt god utveckling, samtidigt som inflationen blev överraskande låg och nådde -0,2 procent i årsgenomsnitt.

- Vi såg att inflationen blev lägre än vad vi förväntade oss och reporäntan sänktes därför successivt till noll procent. Samtidigt justerade vi ned ränteprognos, den så kallade räntebanan. Det är viktigt att inflationen stiger mot målet två procent eftersom inflationsmålet fungerar som ankare för pris- och lönebildningen, säger riksbankschef Stefan Ingves i ett pressmeddelande.

Sveriges finansiella system fungerade bra under fjolåret. Men svagheter så som att "det svenska banksystemet är för stort i förhållande till den svenska ekonomin och att storbankerna är beroende av utländsk marknadsfinansiering" kom upp till ytan. Följden av dessa svagheter är att svenska banker blir känsliga för störningar på internationella finansmarknader samt att det svenska banksystemet får försvagat förtroende.

Landets hushåll och dess höga, och stadigt växande, skuldsättning utgör en allt större risk som i längden hotar den realekonomiska och den finansiella stabiliteten i riket.

Under det kommande året kommer arbetet med att byta ut sedlar och mynt fortgå.

Vårt nyhetsbrev

• Smarta tjänster
  • Enkla spara-tips
  • Avsluta när du vill

Genom att gå med, godkänner du även våra villkor.

Villkor för Pengar.se's nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev skickas ut en gång i veckan. Din epostadress lagras hos en tredjepart (Mailchimp) som är det system vi använder för att hantera prenumerationslistan och nyhetsbrevsutskicken. Du kan när som helst välja att avsluta prenumerationen och radera dina uppgifter hos oss. Vi lämnar inte ut din epostadress till någon annan part. Däremot kan vi i nyhetsbrevet inkludera sponsrade länkar och reklam till samarbetspartners.

Nyhetsnotiser

Danskarna älskar rabattkoder

Maxa semesterdagarna – så gör du 2020

Mäklarprovision – Hur tar mäklaren betalt?

Matsmart minskar matsvinnet

Skärpt amorteringskrav 1 mars - så påverkas du

Betalappar vanligare än kontanter - men kort fortfarande kung

7 tips inför Mellandagsrean - så hittar du guldkornen