Vi hjälper dig att spara pengar. Vår målsättning är att ge dig så många smarta och enkla tips som möjligt för att underlätta för dig i din ekonomiska vardag.

E-post: [email protected]

Ökad försäljning av livsmedel och dryck

Den här sidan uppdaterades för en längre tid sedan. Tänk därför på att informationen kan (men behöver inte) vara inaktuell.

Under 2013 ökade försäljningen av livsmedel och dryck.

Mellan 2012 och 2013 har försäljningen av livsmedel och dryck ökat med åtta miljarder kronor. Det visar statistik från Statistiska Centralbyrån.

Under 2012 såldes livsmedel och alkoholfria drycker för totalt 234 miljarder kronor. I fjol ökade försäljningen med åtta miljarder och uppgick till hela 242 miljarder kronor. Samtidigt ökade volymen sålda varor med 1,5 procent och priserna höjdes i genomsnitt med 1,9 procent, totalt ger det därmed en ökning med 3,4 procent mellan 2012 och 2013.

Ekologiska varor stod för 4,3 procent av den totala försäljningen i fjol, vilket är en ökning med 0,4 punkter sedan året där innan. Samtidigt steg försäljningsvärdet med så mycket som 13 procent. Den ekologiska försäljningen är som störst av fisk, där 9,4 procent av förra årets totala fiskförsäljning var ekologisk.

Under 2013 lade svenskarna över 35 miljarder kronor på kött, vilket är en ökning med 2,2 procent i jämförelse med 2012. Däremot minskade volymen av köttförsäljning med närmare en procent, vilket är resultatet av en prisökning med drygt tre procent.

Sett till "per capita" ökade försäljningen med 597 kronor, eller 2,4 procent, och uppgick till 25 039 kronor år 2013. I genomsnitt köper en svensk godis för 35 kronor varje vecka, vilket är betydligt högre än försäljningen per capita av frukt som uppgick till 22 kronor per vecka.


https://www.pengar.se/nyheter/okad-forsaljning-av-livsmedel-och-dryck






Vårt nyhetsbrev

  • Smarta tjänster
  • Enkla spara-tips
  • Avsluta när du vill

Genom att gå med, godkänner du även våra villkor.

Villkor för Pengar.se's nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev skickas ut en gång i veckan. Din epostadress lagras hos en tredjepart (Mailchimp) som är det system vi använder för att hantera prenumerationslistan och nyhetsbrevsutskicken. Du kan när som helst välja att avsluta prenumerationen och radera dina uppgifter hos oss. Vi lämnar inte ut din epostadress till någon annan part. Däremot kan vi i nyhetsbrevet inkludera sponsrade länkar och reklam till samarbetspartners.

Nyhetsnotiser

Danskarna älskar rabattkoder

Maxa semesterdagarna – så gör du 2020

Mäklarprovision – Hur tar mäklaren betalt?

Matsmart minskar matsvinnet

Skärpt amorteringskrav 1 mars - så påverkas du

Betalappar vanligare än kontanter - men kort fortfarande kung

7 tips inför Mellandagsrean - så hittar du guldkornen

Gamla ljusslingor - så mycket kostar de dig

En vecka till Black Friday - så fyndar du

Sista chansen att sätta in gamla mynt